Beleef de middeleeuwen op een geheel nieuwe manier. In dit panel duiken we in de wereld van het 15e-eeuwse Bohemen via de populaire game Kingdom Come: Deliverance. Eerder dit jaar verscheen het langverwachte deel II van dit spel. In samenwerking met Gamekings gaan experts uit de game-industrie en de wetenschap het gesprek aan over hoe je in een game als Kingdom Come: Deliverance historische verhalen vertaalt naar een meeslepende spelervaring. Hoe breng je het 15e-eeuwse Bohemen tot leven in een gamewereld? Welke keuzes moeten gemaakt worden tussen historische juistheid en speelbaarheid? En hoe schep je een digitale wereld die geloofwaardig én boeiend is?
Communications Director Tobias Stolz-Zwilling van Warhorse Studios, de studio achter het spel, gaat het gesprek aan met doorgewinterde roleplay gamers én Gamekings presentatoren Daan en Jelle, en middeleeuws historicus Jan van Doren.
Verwacht een interessant raakvlak van drie verschillende perspectieven: die van de gameontwikkelaar met een prachtige niche passie, die van de gamer die houdt van zwaard en schild, en vanuit een geschiedkundige die kan duiden voorbij het entertainment. Stel eigen vragen, luister naar boeiende discussies, persoonlijke inzichten en anekdotes, en misschien wel een paar onthullingen die je nergens anders hoort. Of je nu een doorgewinterde gamer bent, of juist een geschiedenis-liefhebber nieuwsgierig naar hoe de Middeleeuwen authentiek worden neergezet in een hedendaags entertainment product: dit is dé plek voor een deep dive in het nog betere vervolg op een van de meest geliefde historische games.

Kingdom Come: Deliverance (I & II)
Warhorse Studios is een videogame studio, opgericht in 2011 door een handvol veteranen uit de Tsjechische game-industrie. Hun eerste titel, Kingdom Come: Deliverance, een rauwe middeleeuwse RPG in een realistische historische omgeving, werd uitgebracht op 13 februari 2018 en werd wereldwijd enthousiast ontvangen door zowel critici als spelers. In februari 2025 verscheen het langverwachte vervolg op de game.
Kingdom Come: Deliverance is een verhalende open-world RPG die je onderdompelt in een woest avontuur in middeleeuws Bohemen. Het koninkrijk in donkere tijden gestort: oorlog, corruptie en verdeeldheid dreigen de regio te verscheuren. Je beleeft de game door de ogen van Henry, wiens leven aan het begin van deel I wordt verwoest door een huurlingen aanval. Henry moet op zoek naar een nieuw thuis en een nieuwe toekomst, waar het lot hem meesleept in de strijd voor de toekomst van Bohemen. Kingdom Come: Deliverance biedt een ultiem middeleeuws avontuur via Henry: een reis van epische proporties.

Tobias Stolz-Zwilling
Sinds 2014 werkt Tobias bij Warhorse Studios, waar hij inmiddels Communications Director is. Hij begon zijn carrière als journalist en werd per toeval buurman van Daniel Vávra, de Creative Director van Kingdom Come: Deliverance. Wat begon als een ontmoeting in Praag groeide uit tot een bepalende rol in het gezicht en de stem van de Warhorse Studios wereldwijd. Vorig jaar ontmoette Tobias de heren van Gamekings al in Kuttenberg (hedendaags Kutna Hora), de setting van deel II. Daar raakten ze niet uitgesproken over hoe Warhorse Studios erin geslaagd is een zo authentiek mogelijke, doch zeer entertaining game te creëren. Waar komt de passie van deze studio vandaan om een game te maken in deze periode uit de geschiedenis?

Daan en Jelle van Gamekings
Daan en Jelle zijn beide enorme fans van de game. Maandenlang "verbleven" ze in de immersieve wereld rond Kuttenberg, verlieten af en toe de realiteit en waanden zich echt in de middeleeuwen. En waar zij normaal gesproken door elkaar oreren over videogames op het meest recht voor z'n raap gamingplatform van Nederland, schuiven ze hier aan met twee andere experts die ze maar al te graag aan het woord laten over precies dat topic: hun nieuw gevonden voorliefde voor de middeleeuwen.

Jan van Doren
Als mediëvist verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen richt Jan zich op de geschiedenis van het middeleeuwse Europa. Waar bovengenoemde heren aspecten van de game zullen bekijken met de mantel der entertainment liefde, duidt Jan hoe dit in onze realiteit zo'n 600 jaar geleden is gegaan. Hoe realistisch is de game? Wat valt de historicus (die de game ook speelde) nog meer op? En heeft hij extra details die kunnen dienen als tips voor een eventueel deel 3?
2 augustus 2025
Castlefest Academy
17.30 - 18.30 uur
Kingdom Come: Deliverance website Website Gamekings